Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

Variace bez opakování


Další z kombinatorických pojmů jsou variace. Tento pojem si vysvětlíme na příkladu s vlajkami. Chceme obarvit dvěma různými barvami vlajku sestávající se ze dvou pruhů, přičemž máme na výběr z 5 různých barev. Vybíráme tedy skupinu prvků z určité množiny těchto prvků, přičemž je důležité pořadí, v jaké prvky (barvy) uspořádáme.

Jedna variace je právě jedna taková vybraná skupina prvků (dvojice barev). Nás zajímá, kolik takových variací, tedy kolik různých vlajek, lze vytvořit?

Prvky, které vybíráme, mezi sebou rozlišujeme, jsou navzájem různé a neopakují se.

Zkusíme si vše přiblížit na následujících příkladech.



Řešené příklady


Příklad 1 – Vlajky

Mirek si chce vytvořit vlastní vlajku. Chtěl by, aby byla složena ze tří různobarevných svislých pruhů. K dispozici má látky 5 různých barev - fialovou, červenou, modrou, zelenou a žlutou.

  1. Určete, kolik různých vlajek si může Mirek sestavit.
  2. Kolik takových vlajek má jeden pruh žlutý?
  3. Kolik vlajek neobsahuje červený pruh?

Řešení:(skrýt text)

1. Počítáme počet různých vlajek sestavených ze 3 svislých pruhů:

*Interaktivním obrázkem můžete pohybovat pomocí modrých bodů ve spodní části obrázku anebo kliknutím a tažením levým tlačítkem myši.

Přepis řešení:

Doplňujeme barvy na tři různá místa na vlajce, vybíráme tedy 3 různé barvy z pěti celkem:

  1. 2. 3. →   _ _ _

Na první místo vybíráme 1 z 5 barev, máme tedy 5 různých možností:

  $5$ _ _

Na druhé místo vybíráme už jen ze 4 barev, protože jednu barvu jsme již použili a barvy se nemohou opakovat:

  $5$ $4$ _

Na třetí místo vybíráme už jen ze 3 barev, protože 2 barvy jsme již použili a barvy se nemohou opakovat:

  $5$ $4$ $3$

Výsledek: $5 \cdot 4 \cdot 3 = 60 $.

• Proč počet možností pro každý pruh mezi sebou násobíme?? Používáme kombinatorické pravidlo součinuNáhled všech vlajek.
• Podívejte se na všechny možné variace vlajek Náhled všech vlajek

2. Úlohu si rozdělíme na tři situace: žlutý pruh bude vlevo nebo uprostřed nebo vpravo na vlajce:

Vlajka se žlutým pruhem vlevo Vlajka se žlutým pruhem uprostřed Vlajka se žlutým pruhem vpravo

Ž _ _                         _ Ž _                         _ _ Ž

Umístění žluté barvy tímto máme určené. Na toto místo máme pouze jednu možnost výběru barvy = žlutou:

$ 1 $ _ _                         _ $ 1 $ _                         _ _ $ 1 $

Poté nám zůstanou 4 barvy, kterými můžeme obarvit další pruh. Po obarvení tohoto pruhu nám zůstanou 3 barvy na poslední pruh:

$ 1 \ \ 4 \ \ 3 $                       $\ 4 \ \ 1 \ \ 3 $                       $\ 4 \ \ 3 \ \ 1 $

Jednotlivé možnosti:
  $1 \cdot 4 \cdot 3 = 12$,
  $4 \cdot 1 \cdot 3 = 12$,
  $4 \cdot 3 \cdot 1 = 12$.

Máme 3 disjunktní skupiny vlajek, počet vlajek s jedním žlutým pruhem je proto podle pravidla součtu Kombinatorické pravidlo součtu:
  $12 + 12 + 12 = 36$.

3. Nemá červený pruh, počet barev na vlajku je tedy 4:
  $4 \cdot 3 \cdot 2 = 24$.


Příklad 2 – Předseda, místopředseda…

Sportovní klub Komárov vybírá osoby na pozice předsedy, místopředsedy, účetního a trenéra. K dispozici má 8 uchazečů a 5 uchazeček. Určete:

  1. Kolika způsoby z nich lze vybrat tyto funkcionáře?
  2. Kolika způsoby lze vybrat funkcionáře tak, aby předseda byl muž a místopředseda žena nebo obráceně?
  3. Kolika způsoby lze vybrat funkcionáře tak, aby právě jedním z nich byla žena?

Řešení:(skrýt text)

  1. $8$ mužů $+ \ 5$ žen $= 13 $ lidí celkem.
    Předseda Místopředseda Účetní Trenér = P   M   Ú   T   →   _   _   _   _
    Pro výběr předsedy máme 13 možností, poté pro místopředsedu 12 možností, potom pro účetního 11 možností a nakonec pro trenéra 10 možností.
    Výsledek:$ 13 \cdot 12 \cdot 11 \cdot 10 = 17160$.
  2. Příklad si rozdělíme na 2 různé situace:
    I. P-muž a M-žena:

    Na místo předsedy vybíráme jednoho z osmi mužů, na místo místopředsedy jednu z pěti žen:
    $8 \ 5 $ _ _
    Zbývá $7$ mužů $+ \ 4$ ženy $= 11 $.
    $ 8 \cdot 5 \cdot 11 \cdot 10 = 4400$.

    II. P-žena a M-muž:
    $5 \ 8 $ _ _
    Zbývají $4$ ženy $+ \ 7$ mužů $= 11 $.
    $ 5 \cdot 8 \cdot 11 \cdot 10 = 4400$.

    Výsledek: $ 4400 + 4400 = 8800$.

  3. Nyní musíme uvažovat zvlášť situace, kdy žena je na místě P nebo M nebo Ú nebo T:
    P-žena: $ 5 \cdot 8 \cdot 7 \cdot 6 = 1680$,
    M-žena: $ 8 \cdot 5 \cdot 7 \cdot 6 = 1680$,
    Ú-žena: $ 8 \cdot 7 \cdot 5 \cdot 6 = 1680$,
    T-žena: $ 8 \cdot 7 \cdot 6 \cdot 5 = 1680$,
    $1680 + 1680 + 1680 + 1680 = 6720 $.


Příklad 3 – Čísla

A) Určete počet všech nejvýše čtyřciferných přirozených čísel, v jejichž dekadickém zápisu se každá číslice vyskytuje nejvýše jednou?

B) Kolik z nich je menších než 6000?

Řešení:(skrýt text)

Hromada čísel symbolizující, která čísla patří do výběru a která nikoli

A) Úlohu si rozdělíme na 4 různé situace:

  1. Výběr čtyřciferných čísel.
  2. Výběr tříciferných čísel.
  3. Výběr dvouciferných čísel.
  4. Výběr jednociferných čísel.
  1. Máme čtyři cifry: _ _ _ _
    Na první z nich můžeme umístit čísla: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. Celkem 9 číslic. (Proč ne nulu? Čísla mají být čtyřciferné.)
    $9$ _ _ _
    Na druhé místo už můžeme umístit i nulu: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. Celkem 10 číslic a odečítáme jednu číslici, kterou jsme již vybrali:
    $9$ $9$ _ _
    Na třetí místo: 10 číslic mínus 2 z předchozích výběrů:
    $9$ $9$ $8$ _
    Jako poslední cifru můžeme zvolit opět jednu z 10 číslic mínus 3 z předchozích výběrů:
    $9$ $9$ $8$ $7$
    Celkově: $9 \cdot 9 \cdot 8 \cdot 7 = 4536$.
  2. Pro tříciferná čísla analogicky: $9 \cdot 9 \cdot 8 = 648$.
  3. Pro dvouciferná čísla analogicky: $9 \cdot 9 = 81$.
  4. Jednociferných přirozených čísel je: $9$.
Vypočítali jsme, kolik máme možností pro 4 různé (disjunktní) situace (pro čtyřciferné číslo, tříciferné, dvouciferné a jednociferné číslo).
Dohromady: $4536 + 648 + 81 + 9 =5274 $.

B) Postup řešení je podobný jako v úloze A). Rozdíl bude pro výpočet čtyřciferných čísel.
Na prvním místě mohou být číslice: 1, 2, 3, 4, 5. Celkem 5 číslic.
$5 \cdot 9 \cdot 8 \cdot 7 = 2520$
Počet všech nejvýše čtyřciferných přirozených čísel menších než 6000 je: $2520 + 648 + 81 + 9 = 3258 $.



Definice

$k$-členná variace z $n$ prvků je uspořádaná $k$-tice sestavená z těchto prvků tak, že se v ní každý vyskytuje nejvýše jednou.

Z předchozích úvah vyplývá následující věta:

Věta Počet $V(k,n)$ všech $k$-členných variací z $n$ prvků je:

$V(k, n) = n \cdot (n - 1) \cdot (n - 2) \cdot \ldots \cdot (n - k + 1)$.


Pokud rozpoznáme, že se v úloze ptáme na počet jistých variací, je možné přímo použít vzorec.

Vypočítáme si některé již řešené příklady s využitím vzorce.


Příklad 1 – Vlajky – podle vzorce (zobrazit text)


Příklad 2 – Předseda, místopředseda… – podle vzorce (zobrazit text)


Shrnutí počítaní podle vzorce:
Použití vzorce může urychlit řešení úlohy, vždy je však nezbytné do úlohy nejprve proniknout.



Příklady k procvičení


Příklad 1

A) Určete, kolika způsoby lze sestavit rozvrh na pondělí pro 7. třídu ZŠ Hoštice, v níž se vyučuje 11 předmětů. Každý předmět je maximálně jednou denně a celkově se v pondělí vyučuje 6 vyučovacích hodin.

B) Kolika způsoby lze sestavit takový rozvrh, který má jako druhý vyučovací předmět matematiku? (Matematika je jeden z jedenácti předmětů).

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 2

Soňa zapomněla své telefonní číslo. Vzpomíná si, že mělo předčíslí 773 a poté jej tvořilo 6 různých číslic takových, že první tři číslice byly sudé nebo nula, další dvě číslice byly liché a poslední si nepamatuje vůbec. Kolik existuje telefonních čísel, která by odpovídala Soninu popisu?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 3

Žáci třetí třídy chtějí nacvičit divadlo na vystoupení ke Dni matek. Paní učitelka musí vybrat 4 žáky z 23 žáků (16 chlapců a 7 dívek) na divadelní role:

Král Richard, služebná Agáta, podkoní Matěj a princezna Tiana.

  1. Kolik různých čtveřic žáků může na tyto role vybrat?
  2. Kolik různých čtveřic žáků může na tyto role vybrat tak, aby služebná a princezna byly dívky? (Král i podkoní žádné omezení nemají.)
  3. Kolik různých čtveřic žáků může na tyto role vybrat tak, aby služebná a princezna byly dívky a aby král a podkoní byli chlapci?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 4

Na dětském táboře dostalo 45 dětí za úkol vytvořit si každý svou vlajku.

Zadání úkolu zní:
Vlajka bude složena ze tří různobarevných svislých pruhů. K dispozici máte látky 5 různých barev – černá, červená, modrá, oranžová a žlutá.

Bezbarevná vlajka
  1. Je možné, aby každé dítě mělo svou originální vlajku?
  2. Kolik lze sestavit vlajek se žlutým pruhem uprostřed?
  3. Kolik lze sestavit vlajek, které nemají prostřední pruh červený?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 5

Určete počet všech pěticiferných přirozených čísel, v jejichž dekadickém zápisu se každá číslice vyskytuje nejvýše jednou.

Kolik z nich je dělitelných pěti?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 6

Určete počet všech nejvýše čtyřciferných přirozených čísel s různými číslicemi, která jsou sestavena z číslic 2, 4, 5, 6, 7, 9.

Kolik z nich je sudých?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 7

V naší nejvyšší fotbalové lize je 16 týmů. Kolik je různých možností obsazení prvních tří míst?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 8

Určete počet všech čtyřciferných přirozených čísel s různými číslicemi, která jsou sestavena z číslic 1, 2, 3, 4, 5.

Kolik z nich je dělitelných 5?

Kolik z nich je lichých?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 9

Katka prodává svíčky, nyní má k dispozici 8 různě barevných vosků. Kolik různých svíček může vyrobit, pokud by chtěla, aby každá svíčka byla složena z 5 různobarevných vodorovných pruhů?

Kolik různých svíček může vyrobit, pokud nejvyšší pruh bude modrý a nejnižší fialový nebo naopak?

Kolik různých svíček může vyrobit, pokud by chtěla, aby prostřední 3 pruhy byly červené, oranžové a žluté barvy?

Řešení: (zobrazit text)


Bc. Monika Stančíková|
ÚMS, Přírodovědecká fakulta, Masarykova univerzita |
Návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
Stránky Přírodovědecká fakulty MU
| Šablonu poskytlo:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2015