Přechod na menu, Přechod na obsah, Přechod na patičku
     

Princip inkluze a exkluze


Jedná se o další kombinatorické pravidlo, blízké pravidlu součtu. Pokud se vrátíme k pravidlu součtu, vzpomeneme si, že v příkladech bylo důležité, aby množiny byly konečné a po dvou disjunktní (žádné dvě množiny neměly žádný společný prvek).

Jak se dá počet prvků sjednocení množin určit, i v případě, kdy množiny jsou stále konečné ale nejsou po dvou disjunktní, nám právě prozradí tento princip inkluze a exkluze (neboli slučování a vylučování).



Řešené příklady

 

Příklad 1 - Turnaje

V Husovicích se konal fotbalový a volejbalový turnaj. Na fotbalový turnaj přišlo 35 účastníků, na volejbalový 32 účastníků. 12 se jich zúčastnilo fotbalového i volejbalového turnaje.

Kolik přišlo sportovců celkem?

Řešení:(skrýt text)

Označme si jednotlivé množiny:
Množina hráčů fotbalu $= F$
Množina hráčů volejbalu $= V$
Množina hráčů obou sportů $= F \cap V$
Množina všech hráčů $= F \cup V$

Pro připomenutí, počet prvků dané množiny $M$ označujeme $|M|$.

Počítáme počet všech sportovců, kteří se zúčastnili obou turnajů:

*Interaktivním obrázkem můžete pohybovat pomocí modrých bodů ve spodní části obrázku anebo kliknutím a tažením levým tlačítkem myši.

Přepis řešení:

Zajímá nás počet všech hráčů: $F \cup V = \ ?$
V množině hráčů fotbalu jsou i hráči, kteří hráli také volejbal.
A v množině hráčů volejbalu jsou i hráči, kteří hráli také fotbal.

Z toho důvodu, pokud sečteme počet hráčů fotbalu a počet hráčů volejbalu, přičteme dvakrát počet hráčů obou sportů ($F \cap V$).

Počet všech hráčů tedy obdržíme, pokud sečteme $|F| + |V|$ a jednou odečteme $F \cap V$: $$ |F \cup V| = |F| + |V| - |F \cap V| $$

Dosazením: $$ |F \cup V| = 35 + 32 - 12 = 55 $$


Příklad 2 - Cizí jazyky

Na jazykovém gymnáziu si studenti musí vybrat 1, 2 nebo 3 jazyky. Mají na výběr z: angličtiny, němčiny a francouzštiny.

Ve třídě I. A:

- si angličtinu zvolilo 21 studentů, němčinu si zvolilo 16 studentů a francouzštinu si zvolilo 14 studentů.

- angličtinu a němčinu má 9 studentů, angličtinu a francouzštinu má 8 studentů, němčinu a francouzštinu má 7 studentů.

- všechny tři jazyky si vybrali 3 studenti.

Kolik je ve třídě studentů?

Řešení:(skrýt text)

Označení množin

Označme si jednotlivé množiny:
Množina studentů, kteří si zvolili angličtinu $= A$
Množina studentů, kteří si zvolili němčinu $= N$
Množina studentů, kteří si zvolili francouzštinu $= F$

Množina studentů, kteří si zvolili angličtinu i němčinu $= A \cap N$
Množina studentů, kteří si zvolili angličtinu i francouzštinu $= A \cap F$
Množina studentů, kteří si zvolili němčinu i francouzštinu $= N \cap F$

Množina studentů, kteří si zvolili všechny tři jazyky $= A \cap N \cap F$

Množina všech studentů $= A \cup N \cup F$


Zkusíme postupovat stejně jako v předchozím příkladu. Nejprve sečteme počet prvků množin $A, N, F$:

$ \qquad |A| + |N| + |F| : \qquad $ Znázornění sčítání množin

Všimněte si, že vždy přičítáme dvakrát počet prvků v průniku dvou sousedních množin, tj. $|A \cap N|$, $|A \cap F|$, $|N \cap F|$.

A dokonce třikrát počet prvků v průniku všech tří množin, tj. $|A \cap N \cap F|$.

Pomůže nám odečíst počet prvků v jednotlivých průnicích dvou sousedních množin $|A \cap N|$, $|A \cap F|$, $|N \cap F|$?

Znázornění odečítání průniků

Pomůže, ale uvědomme si, že s tímto odčítáním odečteme také třikrát počet prvků v průniku všech tří množin, tj. $|A \cap N \cap F|$. Nejprve jsme ho třikrát přičetli, poté třikrát odečetli, musíme proto ještě jednou přičíst $|A \cap N \cap F|$.

Označení množin

Počet všech studentů v I. A je:

$|A \cup N \cup F| = |A| + |N| + |F| - |A \cap N| - |A \cap F| - |N \cap F| + |A \cap N \cap F|$.

Dosazením:

$|A \cup N \cup F| = 21 + 16 + 14 - 9 - 8 - 7 + 3 = 30$.



Princip inkluze a exkluze

Věta: Nechť $M_1, M_2, \ldots , M_n $ jsou konečné množiny. Pak platí:


$|M_1 \cup M_2 \cup \ldots \cup M_n| = |M_1| + |M_2| + \ldots |M_n| - $
$\phantom{|M_1 \cup M_2 \cup \ldots \cup M_n| =} - |M_1 \cap M_2| - |M_1 \cap M_3| - \ldots - |M_{n-1} \cap M_n| +$
$\phantom{|M_1 \cup M_2 \cup \ldots \cup M_n| =} + |M_1 \cap M_2 \cap M_3| + \ldots + |M_{n-2} \cap M_{n-1} \cap M_n| -$
$\phantom{|M_1 \cup M_2 \cup \ldots \cup M_n| =} \ldots $
$\phantom{|M_1 \cup M_2 \cup \ldots \cup M_n| =} + (-1)^{n+1} \cdot |M_1 \cap M_2 \cap \ldots \cap M_n| = $
$\phantom{|M_1 \cup M_2 \cup \ldots \cup M_n| =} = \sum (-1)^{r+1} |M_{j_1} \cup M_{j_2} \cup \ldots \cup M_{j_r}|, $

kde se sčítá přes všechny neprázdné podmnožiny $\{j_1, j_2, \ldots, j_r\}$ indexové množiny $\{1, 2, \ldots, n\}$. Součet jsme uspořádali tak, že na $i$-tém řádku jsou zapsány sčítance odpovídající $i$-prvkovým podmnožinám, je tam tedy $\dbinom{n}{i}$ sčítanců. Celkový počet sčítanců na pravé straně vzorce je zřejmě $2^n -1$.


Důkaz:(zobrazit text)



Příklady k procvičení


Příklad 1

Ve zverimexu mají 15 zvířat, jenž žerou rostlinnou stravu, a 9 zvířat, jenž žerou maso. 5 z těchto zvířat jsou všežravci.

Kolik zvířat mají ve zverimexu?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 2

Dopravní kontrola zjišťovala technický stav brzd a ojetí pneumatik. Za špatný stav brzd uložila pokutu 15 řidičům, za ojeté pneumatiky uložila pokutu 12 řidičům. Ze všech 53 kontrolovaných řidičů nezjistila žádnou chybu u 30.

Vypočítejte, kolik řidičů zaplatilo pokutu za oba zmíněné nedostatky svého vozidla, kolik jen za špatný technický stav brzd, a kolik jen za ojetí pneumatik.

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 3

Ve vědeckém ústavu pracuje několik lidí, z nichž každý zná alespoň 1 cizí jazyk. 6 ovládá angličtinu, 6 němčinu a 7 francouzštinu. 4 umějí angličtinu i němčinu, 2 angličtinu a francouzštinu, 3 němčinu a francouzštinu. 1 člověk ovládá všechny 3 jazyky.

a) Kolik osob pracuje v ústavu? b) Kolik z nich ovládá pouze angličtinu? c) Kolik z nich umí jen francouzsky?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 4

Z 326 žáků určité školy hraje 92 žáků odbíjenou, 143 žáků nehraje fotbal. Právě jeden z těchto dvou sportů pěstuje 213 žáků. Kolik žáků hraje fotbal i odbíjenou?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 5

Personalistka jisté firmy poskytla řediteli následující informaci: ve firmě pracuje 250 mužů a 200 žen, přitom 160 mužů a 140 žen má vysokoškolské vzdělání, do práce dojíždí 180 mužů a 100 žen, vysokoškolsky vzdělaných mužů dojíždí 150 a vysokoškolsky vzdělaných žen 20.

Co z toho může ředitel usoudit?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 6

Kolik přirozených čísel mezi 1 a 300 je a) dělitelných 3, 5 nebo 7 b) dělitelných 3 a 5, ale nedělitelných 7 c) dělitelných 5, ale ne 3 nebo 7 ?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 7

Určete počet přirozených čísel mezi 1 a 840, která nejsou dělitelná 6, 10 ani 14.

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 8

Ve vědeckovýzkumném ústavu pracuje 67 osob; 47 z nich ovládá angličtinu, 35 němčinu a 20 francouzštinu, 23 osob umí anglicky i německy, 12 osob anglicky i francouzsky a 11 osob německy i francouzsky. Všemi třemi jazyky hovoří 5 osob. Určete, kolik osob neovládá žádný z uvedených tří světových jazyků?

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 9

Dokažte, že následující zpráva o jednom ročníku jisté základní školy je chybná. Do ročníku chodí 45 dětí, z toho je 30 chlapců. 30 dětí má dobrý prospěch, z nich je 16 chlapců. Sportu se věnuje 28 dětí, z toho 18 chlapců a 17 dětí, které mají dobrý prospěch. 15 chlapců má dobrý prospěch a současně sportuje.

Řešení: (zobrazit text)


Příklad 10

120 studentů absolvovalo zkoušku z matematiky a z fyziky.
82 studentů udělalo zkoušku z matematiky, 85 zkoušku z fyziky, 77 studentů udělalo obě zkoušky.

Určete:
a) Kolik studentů udělalo alespoň jedno zkoušku?
b) Kolik studentů neudělalo zkoušku z matematiky?
c) Kolik studentů neudělalo zkoušku z fyziky?
d) Kolik studentů udělalo zkoušku z matematiky a neudělalo zkoušku z fyziky?
e) Kolik studentů udělalo zkoušku z fyziky a neudělalo zkoušku z matematiky?

Řešení:(zobrazit text)


Bc. Monika Stančíková |
ÚMS, Přírodovědecká fakulta, Masarykova univerzita |
Návrat na úvodní stránku webu, přístupnost |
Stránky Přírodovědecká fakulty MU
| Šablonu poskytlo:
| Servisní středisko pro e-learning na MU
| Fakulta informatiky Masarykovy univerzity, 2015